Geloren - kloubní výživa pro psy

Superpotraviny – bomby plné vitamínů!

27.8.2015
Foto: 123rf.com

Taky máte pocit, že dnes je všechno zveličené pomocí předpon ultra, mega, super? Tak vězte, že superpotraviny jsou prostě super samy od sebe. Mnohé z nich běžně používáte a možná ani netušíte, jak moc pomáhají vašemu tělu. Jsou prostě super.

Co že to ty superpotraviny jsou?

Superpotraviny jsou potraviny, které v sobě ukrývají obrovskou nálož vitamínu, stopových prvků a minerálů, aminokyselin, vlákniny a zdravých tuků a olejů. Obsahují také přírodní antioxidanty. Tedy ty látky, které pomáhají zastavit stárnutí, detoxikují naše tělo, snižují pravděpodobnost některých typů rakoviny a srdečních nemocí a spousty jiných neduhů. Navíc tyto potraviny obsahují i látky, které pomůžou našemu tělu všechno to užitečné ze superpotravin vstřebat.

Jednoduše lze říci, že superpotraviny mají nejkoncentrovanější obsah živin a zdraví prospěšných látek, tudíž jich můžeme přijmout i menší množství, ale dostaneme z nich maximum. A není to jen moderní záležitost. Superpotraviny tady jsou, co je světem svět.

Co superpotraviny umí?       

Foto: 123rf.com

Foto: 123rf.com

Pravidelným pojídáním superpotravin budete zákonitě také super. Budete mít sílu jako býk, energie na rozdávání, povzbudíte imunitu, pročistíte si tělo – a pozor – stoupne vám i sexuální apetit. Bude-li všechno klapat uvnitř vašeho těla, zákonitě musíte být krásní i navenek.

Potravin, které lze zařadit do skupiny tzv. superpotravin, je hodně. Zpravidla neuděláte chybu, když se nebudete vyhýbat ovoci a zelenině, ořechům, semínkům (třeba semínka chia) a zeleným potravinám, jako jsou mořské řasy, chlorella, mladý ječmen apod.

Borůvky, brokolice

Přestože jsou počáteční písmena až druhá v abecedě, nejsou to žádná béčka. Borůvky a brokolici bychom měli zařazovat do stravy co nejvíce. Borůvky jsou plné antioxidantů, falvonoidů a vitamínu C. Účinně bojují s cukrovkou, vysokým krevním tlakem a zlepšují také srdeční obtíže a žaludeční vředy. Modré barvivo borůvek léčí sliznice a pojídáním modrých bobulek si ulevíte i od menstruačních bolestí. Brokolice je skvělá při detoxikaci organismu a posiluje imunitu. Brokolici by měli jíst lidé, kteří chtějí zhubnout, a funguje také jako prevence proti rakovině. Obsahuje velké množství vitamínu C, hořčíku i vlákniny.

Česnek

Foto: 123rf.com

Foto: 123rf.com

Česnek jako přírodní antibiotikum používaly už naše prababičky. Zažene viry a bakterie, snižuje hladinu cholesterolu, posiluje srdce a cévy. Zatočí s parazity ve střevech, s nadýmáním a velmi vhodný je i při cukrovce. Chcete-li se léčit česnekem, myslete na to, že nejúčinnější je syrový. Nezapomínejte pak na česnekový odér. Zbavíte se ho rozžvýkaným lístkem máty.

Kustovnice čínská

Malé červené oválné plody kustovnice čínské si u nás pořídíte nejčastěji v sušeném stavu. Goji, jak se plodům často říká, jsou všeobecně považovány za prevenci proti rakovině a stárnutí. Goji působí protizánětlivě, jsou zdrojem beta karotenu, zinku, selenu a železa. S plody kustovnice to však nepřehánějte. Stačí hrst denně, ve větším množství způsobují problémy se zažíváním.

Avokádo

Tento zelený plod skrývá v máslové dužině velké množství zdraví prospěšných tuků, které jsou považovány za velmi účinnou prevenci rakoviny a kardiovaskulárních nemocí. V avokádu najdete i lutein, vitamín E, kyselinu listovou a proteiny.

Mandle a kešu

Foto: 123rf.com

Foto: 123rf.com

Ořechy, pokud je jejich konzumace v míře, jsou zásobárnou zdravých tuků a zdraví prospěšných látek. Mandle mají hodně vitamínů B, zlepšují paměť, prospívají srdci a dodávají tělu hořčík, draslík a vápník. Mandle obsahují i rostlinné steroly, které brání vstřebávání cholesterolu. Kešu oříšky v sobě ukrývají hodně zdravých tuků, hořčíku, fosforu, selenu a železa. Kešu jezte preventivně proti infarktu a žlučníkovým kamenům. Kešu prý fungují i jako přírodní antidepresivum, protože je v nich látka tryptofan, která zvedá náladu.

Zelený čaj

Popíjením zeleného čaje snížíte riziko rakoviny a ochrání vás před volnými radikály. Pomáhá také při redukční dietě a v neposlední řadě vás pohladí po duši, protože pití zeleného čaje je nejen zdravé, ale také příjemné.

Saláty

V zelených listech salátu je velké množství vitamínů a kyseliny listové. Nejvíce vašemu zdraví prospějí zevní listy. Např. hlávkový salát je skvělým zdrojem železa. Saláty obsahují i hodně vody, tudíž hydratují tělo, čistí játra, podporují také trávení a odstraňují únavu. Pokud salátové listy zrovna nemusíte, udělejte si z nich šťávu. Vaše zažívání vám poděkuje bezchybným provozem.

Jakou z vyjmenovaných superpotravin máte nejraději?

Markéta Jargusová

DOPORUČUJEME

2 komentáře

  1. Petra

    27.8.2015 at 15:58

    Trochu mi tu chybí goji 🙂

  2. Pingback: Seznamte se. Superpotravina a pomocník při hubnutí – brokolice! | Království žen

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Facebook