Geloren - kloubní výživa pro psy

Rady a tipy, jak skutečně ušetřit: Díl devátý – triky obchodníků a jejich vliv na náš nákup

15.6.2015
Foto: 123rf.com

Dnes se v naší rubrice o šetření zaměříme na triky a finty obchodníků, kteří vás snadno, aniž byste si to uvědomovali, přimějí naložit do košíku mnohem více zboží, než pro kolik jste přišli. Takovýmto způsobem pak vyhazujete peníze za něco, co vlastně vůbec nepotřebujete. Pojďme se teď spolu podívat, jak to v obchodě funguje a čeho se v budoucnu vyvarovat.

To nejdražší bývá v úrovni očí

Zboží, které obchodu přinese nejvyšší marži (a je tedy zpravidla nejdražší), se úmyslně umísťuje do regálů, které jsou v úrovni očí zákazníka. Levnější produkty jsou dané buď hodně vysoko, nebo zcela u země. Prodejce sází na to, že se vám při nákupu nebude chtít sahat do hůře přístupných regálů, a tak vezmete to, co vidíte.

Zboží, které se nakupuje nejčastěji, je rozmístěno po celé prodejně

Mléko, nápoje, pečivo a další zboží, které se nejčastěji nakupuje, je rozmístěno po celé prodejně a většinou co nejdále od vstupu do obchodu. Obchodníci se spoléhají na to, že zatímco budete projíždět celý obchod, abyste koupili pět rohlíků a jedno mléko, přihodíte do košíku další zboží.

Hned u vstupu jsou umístěna největší lákadla                   

Ke vstupu do obchodu se většinou umísťuje zboží, které se často prodává pod cenou (takže relativně výhodné), ale zároveň má za cíl přitáhnout zákazníka, který stojí před vchodem a rozmýšlí se, jestli má nebo nemá vejít dovnitř.

Zboží, kterému bude končit spotřeba, se dává dopředu

I výrobky v regále jsou umístěné podle určitého řádu. Zejména potraviny, které nemají příliš dlouhou dobu trvanlivosti, se dávají tak, aby kusy, kterým bude spotřeba končit nejdříve, stály vpředu a na očích. Jestliže jste zvyklí sáhnout a jít, buďte si jistí, že máte v košíku ten nejméně čerstvý kousek. Stejně tak se velmi často promíchává pečivo tak, aby se smíchalo staré a nové.

Pravidelné změny v umístění zboží

Umístění zboží se pravidelně mění. Většina z nás vždy jásá nadšením… Člověk vběhne do obchodu, aby rychle nakoupil, a zjistí, že vůbec neví, kde co najde. Cíl tohoto „triku“ je jasný – zatímco chodíte po prodejně a hledáte třeba paštiku, přihodíte do košíku další zboží.

Lákadla u pokladen

Sladkosti u pokladen jsou zde umístěny zejména proto, aby je zákazník stojící ve frontě viděl a přihodil do košíku ještě pár maličkostí. Největším lákadlem jsou cukrovinky umístěné ve výši dětských očí.

Větší balení není vždy nejlepší

Ne vždy musí být větší balení výhodnější. Obchodníci často tajně zmenší balení, čímž se vyhnou zdražení výrobku, a vy v domnění, že kupujete stále to stejné za lepší cenu, nakoupíte hned celou zásobu. Nejlepší je si vždy přepočítat uvedené ceny na danou jednotku, jako je 1 litr, 1 ks apod.

Cena „již od“

Znáte to, zahlédnete velkým písmem vyvedenou skvělou cenu za nějaké zboží. Plni nadšení přijdete do obchodu a pak teprve zjistíte, že tam bylo ještě malinkým písmem připsáno „již od“. Nejčastěji se tento fígl používá u textilu nebo domácích potřeb. Nakonec zjistíte, že uvedená cena je na ten nejhorší kousek v nabídce.

Vůně, hudba, světlo nebo zrcadla

Obchodníci působí i na naše smysly. V obchodech je záměrně puštěná hudba, která má navodit pohodovou nákupní atmosféru. Stejně tak se používá vhodné osvětlení, aby výrobky vypadaly lákavěji. Zelenina a ovoce se stříkají vodou, jeví se pak čerstvější. Stejně tak rozumně umístěná zrcadla dokáží navodit dojem, že je tam zboží mnohem více než ve skutečnosti.

Trikům obchodníků můžete odolat

Foto: Eva Korytářová

Foto: Eva Korytářová

Jak odolat a koupit jen to, co potřebujete? Je to poměrně jednoduché. Pište si nákupní seznam a nic jiného nekupujte, s sebou si vezměte pouze hotovost na tento nákup a k tomu maximálně malou rezervu. Kartu nechte doma. Především ale nenakupujte, když máte hlad. Máte-li možnost, děti s sebou na nákup neberte.

Triky obchodníků jsou opravdu promyšlené a odolat jim je vážně těžké. Když ale potřebujete ušetřit, musíte se jim umět bránit. Snad vám naše rady pomohou, abyste příště nenechali v obchodě za nákup jednou tolik, než kolik jste měli původně v úmyslu.

Martina Mádlová

DOPORUČUJEME

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Facebook