Geloren - kloubní výživa pro psy

K čemu potřebujeme vitamin D?

12.8.2017
Foto: pixabay.com/cs

Že se do našeho těla dostává vitamin D díky sluníčku, ví snad každý. K čemu jej ale potřebujeme a jak můžeme poznat, že ho máme nedostatek? Pokud i vás zajímá vše o vitaminu D, pak si přečtěte náš dnešní článek!

Co je to vitamin D

Vitamin D není jedna látka, jedná se o souhrnný název pro látky, ze kterých si náš organismus vytváří hormon kalcitriol. Tento hormon zásadně ovlivňuje metabolismus vápníku a fosforu v našem těle, a to zejména pro stavbu kostí. Často se vitaminu D říká i slunný vitamin.

Přínosy pro naše tělo

Mezi hlavní benefity vitaminu D patří vstřebávání vápníku, což má zásadní vliv na kostru člověka. Tento vitamin však může pomoci nejen k tomu, aby se nám snadno nezlomila noha či ruka. Dokáže si poradit i s jinými závažnými onemocněními, jako jsou například roztroušená skleróza nebo slabá imunita. I díky vitaminu D jste tedy méně nachlazení, nehrozí vám chřipka nebo cukrovka I. typu. Jestliže máme dostatek vitaminu D, bude náš krevní oběh stabilnější, budeme méně náchylní na nádorová onemocnění i na infekce a autoimunitní onemocnění.

Odkud vitamin D čerpat

Aby se v našem organismu mohl tvořit vitamin D, potřebujeme k tomu sluneční paprsky, které dopadají na pokožku. Stačí pobýt 20 minut na sluníčku bez opalovacího krému 2x týdně, a máme dostatek zásob vitaminu D.

Sluníčko v létě dokáže vyprodukovat až 80 % potřebné dávky. Je tedy jasné, že v létě budeme mít vitaminu D dostatek, v zimě si však musíme najít jiné zdroje. Těmi jsou pochutiny jako losos, sardinky, cereálie, olej z rybích jater, zelené potraviny, tučné mořské ryby nebo vaječný žloutek.

Co se stane při nedostatku

Nedostatek vitaminu D hrozí především u lidí, kteří mají stravu chudou na vitaminy a velmi zřídka chodí na sluníčko. Mezi choroby, které nedostatek vitaminu D způsobuje, patří hlavně křivice, což je chorobné oslabení dětských kostí, u dospělých pak osteoporóza. Pokud budete mít dlouhodobě nedostatek vitaminu D, začne vaše tělo špatně vstřebávat fosfor a vápník do krve, v důsledku čehož vám začnou měknout kosti. Mohou se vám i více kazit zuby nebo se vyskytovat onemocněním ledvin. Častými projevy jsou i chřipka, svalová slabost, lupénka, diabetes, kardiovaskulární nemoci, schizofrenie a deprese, rakovina nebo astma. Nejlepším způsobem, jak zjistit, jestli nemáte vitaminu D nedostatek, je otestování krve.

Pobýváte v létě rádi na sluníčku, nebo se raději schováte do stínu?

Tereza Obořilová

DOPORUČUJEME

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Facebook