Geloren - kloubní výživa pro psy

Co ničí v zelenině a ovoci vitamíny

30.8.2016
Foto: 123rf.com

Ovoce a zelenina jsou zdravé potraviny, které bychom měli konzumovat ideálně každý den. Obsahují množství vitamínů, které jsou prospěšné pro lidský organismus. Víte, jak zeleninu a ovoce správně připravovat? Podívejte se s námi, jak je to s vařením, pečením nebo dušením. Nezmizí všechny vitamíny?

Jak zacházet se zeleninou

Vaření zeleniny

Když vaříte zeleninovou polévku, vzpomeňte si, že čerstvá zelenina v polévce by se měla vařit zhruba 8 minut, tvrdší zelenina pak i 20 minut, ale na mírném plamenu. Možná jste to nevěděli, ale množství vitamínů zůstává i ve vodě, kde jste zeleninu vařili, proto ji rozhodně nevylévejte a nevyměňujte ji za novou.

Pečení zeleniny

Pokud se chystáte upéct například brambory, cuketu nebo dýni a lilek, vše nakrájejte na menší kousky. Zelenina se propeče rychleji a ztratí tak méně vitamínů. Zeleninu můžete také předvařit v páře a poté jen rychle zapéct.

Smažení zeleniny

Nejméně zdravý způsob přípravy zeleniny je smažení. Je lepší vybrat si olivový, kokosový, řepkový nebo třeba avokádový olej. Pokud je to však možné, smažení se zeleniny vyhněte úplně.

Kvašení zeleniny

Kvašení zeleniny je také vhodné. Při kvašení totiž vznikají v zelenině probiotické bakterie, které jsou prospěšné pro naše tělo. Připravte si zeleninu bez konzervantů, sterilování a pasterizace – ideálně tedy doma. A co nejdříve ji spotřebujte.

Jak zacházet s ovocem

Foto: 123rf.com

Foto: 123rf.com

Ovoce je všeobecně nejlepší bez tepelné úpravy. Říká se, že pokud ovoce krájíte kovovým nožem, může ztrácet množství vitamínu C, ale vědecky podložené toto tvrzení není.

Ovoce jedině čerstvé

Je však ověřené, že nejvíce vitamínů obsahuje čerstvé ovoce. Vyhněte se konzumaci nezralých nebo naopak velmi přezrálých plodů. To samé platí o konzervovaném ovoci. Pokud je to jen trochu možné, dopřejte si ovoce, které je v dané sezóně a ročním období aktuální, a například konzervu mandarinek nebo broskví používejte k vaření jen občas. Konzervy obsahují množství zbytečného cukru a konzervantů.

Sušené ovoce

Co se týče sušeného ovoce, konzumujte jej střídmě. Nejenže ho sníte víc než čerstvého ovoce, ale také se v něm můžou začít množit plísně a bakterie. Dobře jej uchovávejte a vždy před konzumací raději zkontrolujte. Vyhněte se pak kandovanému ovoci, které obsahuje opravdu velké množství cukru. Pokud už si chcete sušené ovoce dopřát, vybírejte ovoce sušené mrazem. Tento druh sušeného ovoce je nejchutnější a zároveň nejzdravější. Sušení mrazem v ovoci uchová také nejvíce vitamínů.

Jak zeleninu a ovoce upravujete vy?

Michaela Michalíková

DOPORUČUJEME

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Facebook