Geloren - kloubní výživa pro psy

Bílí zabijáci – sůl

3.4.2016
Sů§ - bílý zabiják

Je sůl opravdu nad zlato? Kuchaři by s vámi pravděpodobně hned souhlasili, avšak ve větším množství vám za sůl vaše tělo opravdu nepoděkuje. Jaké je optimální množství soli, které bychom denně měli sníst, kde všude se sůl skrývá a proč je nebo není zdravá? Pojďte s námi najít odpovědi.

Je jasné, že se konzumace soli nějak odráží na stavu našeho těla. Díky soli obohatíme své tělo o chlor a sodík, sůl také podporuje správný krevní tlak a dobrou funkci ledvin, střev, nervů i svalů.

Kolik soli mám za den sníst?

Doporučovaná denní dávka soli je dle světové zdravotnické organizace 5 gramů. Bohužel se však ukazuje, že jí sníme v průměru 15-18 gramů. Pokud jste tedy zvyklí sáhnout při obědě po slánce ještě předtím, než jste jídlo ochutnali, zamyslete se, jestli děláte správnou věc. Dnes se vám změna nijak neprojeví, za pár let však možná ano. Navíc, pokud denně sníte hodně soli, ničíte si tím chuťové buňky, ledviny a kardiovaskulární systém. Soli se v Česku na jednu osobu zkonzumuje dokonce víc než ve Spojených státech amerických.

Kde všude se sůl skrývá?

Existuje celá řada potravin, které obsahují vysoké procento soli, a mnoho lidí si to ani neuvědomuje, jelikož jsou na tuto slanou chuť zvyklí a k pokrmu jim zkrátka patří. Typickým příkladem jsou uzeniny a masné výrobky. Ve 100 gramech výrobku se objevuje až 5 gramů soli. Pokud tedy zmíněné množství sníte ke svačině, vyčerpali jste svoji denní dávku. Ale co další sůl v obědě, večeři, pečivu, oříšcích nebo chipsech, které jste si dali večer u televize?

Velké množství soli obsahují i sýry. Především se jedná o sýry s modrou plísní, sýr niva, balkánský sýr nebo oblíbené korbáčky. Při svém příštím nákupu proto hoďte do košíku i sýry s nižším obsahem soli, jako jsou eidam, mozzarella nebo cottage.

Možná byste to nečekali, ale vysoké procento soli je i v pečivu. V jediném rohlíku či bulce se běžně setkáte s 1,5 – 2 gramy soli, takže ve spojení se šunkou či salámem už při snídani překračujete denní limit.

Rádi a často si vaříte polévky nebo omáčky z prášku či pytlíku, hotové pokrmy, používáte bujóny, sójové omáčky nebo sterilovanou zeleninu? Příště otočte obal a zkontrolujte obsah soli…

Často si při obědě či večeři pokrm dochucujete, nebo si obsah soli ve své stravě hlídáte?

Tereza Obořilová

DOPORUČUJEME

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Facebook