Geloren - kloubní výživa pro psy

Bílí zabijáci – cukr

30.3.2016
"Zabiják" cukr

Denně konzumujeme mnoho potravin, málokdo z nás by však řekl, že v nich bude skryto tolik cukru. Že se vás to netýká? Přečtěte si náš článek a možná budete velmi překvapení, kde všude na vás každý den zbytečné cukry číhají!

Proč tolik?

Jednoduchý cukr, nazývaný glukóza, je jedním z největších toxinů. Jeho konzumací naše tělo získá potřebnou energii, živiny však žádné. Ptáte se, proč jej potravinářské firmy tolik využívají? Je nejlacinějším nositelem chuti, zlepšuje texturu potravin, zadržuje v potravinách vodu, zabraňuje přemnožení bakterií a zvýrazňuje aroma. Nemusíte cukr ihned vyřadit z jídelníčku, spíše se zajímejte o to, kde všude je obsažen a také v jakém množství. Přemíra cukru v těle způsobuje závažné problémy, mezi něž se řadí i obezita, rakovina, snížení imunity, cévní onemocnění nebo cukrovka. Na které potraviny si tedy dávat obzvlášť pozor?

 1. Slazené nápoje

Obliba šumivých nápojů je stále větší, stále větší je ale i riziko onemocnění srdce, za které nese cukr zodpovědnost. Například 1 litr známého colového nápoje obsahuje 27 kostek cukru, energetické drinky skrývají 25 kostek – stejně jako slazené rádoby ovocné nápoje, tonic má 22 kostek, sladká dětská pitíčka 28 kostek. Že jste to nečekali?

 2. „Zdravé“ müsli směsi a snídaňové cereálie

Miska plná müsli, banán a bílý jogurt. Jak zdravě to zní. Opak je však pravdou. Speciálně v zapékaném müsli, kukuřičných lupíncích, plněných polštářcích, snídaňových kuličkách či kroužcích nebo skořicových plátcích je cukru víc, než byste si přáli. Ve známých snídaňových směsích se skrývá až 9 kostek cukru, ovesné vločky jsou totiž smíchávány nejen s nezdravým palmovým tukem, ale i s kukuřičným extrudátem a notnou dávkou cukru, aby vše lahodně chutnalo. Místo těchto směsí zvolte raději samotné ovesné vločky, které obsahují mnohem více vlákniny a živin a nula procent přidaného cukru.

3. Jogurtové nápoje

Jogurtové nápoje jsou reklamou podporovány jako velmi zdravé. Bílkoviny, které jsou v těchto nápojích obsaženy, jsou ale oproti cukru v menšině, jejich vypitím si tak možná víc uškodíte, než přilepšíte. V jogurtových sladkých nápojích je v průměru až 9 kostek cukru.

 4. Ovocné nektary

Foto: 123rf.com

Foto: 123rf.com

Ovoce je zdravé. Ovoce, které vidíte na obrázku svého oblíbeného „džusu“, vypadá také zdravě. Ovšem otočíte-li lahev tohoto nápoje, zjistíte, že podíl ovocné složky bývá pouze okolo 15-20 procent, což není mnoho. Pozor, pokud si budete chtít pochutnat na ovocném džusu, kupujte pouze džus 100% a slovu NEKTAR na lahvi se vyhněte obloukem. V jedné sklenici na vás čeká 7 kostek cukru.

5. Ledové nápoje v plechovce

Jízda autem, horko, hodně práce… Chuť na něco sladkého spojená se stresem je nejhorší kombinace, která nás může potkat. U benzinových pump potom často volíme ledové čaje nebo kávy, které obsahují až 6 kostek cukru.

6. Slazené minerálky

Dodržovat pitný režim je důležité. Proto jste si možná v supermarketu koupili svou oblíbenou slazenou pomerančovou nebo citronovou minerálku. Stane se 11 kostek cukru, které jsou v těchto balených vodách obsažené, také vašimi oblíbenci?

7. Kečup a omáčky k masu

V České republice je grilování oblíbenou letní aktivitou. Mnoho omáček (švestková, brusinková atd.), které se k masu často podávají, obsahují cukr, který byste v nich vůbec nečekali. Stejné je to i u kečupů, ve kterých cukr zvýrazňuje chuť, možná právě proto je pro nás tak nepostradatelný.

Čím cukr nahradit

Rozhodli jste se proti bílému zabijákovi bojovat, ale nechcete se vzdát sladkého? Nahradit jej může stévie, javorový sirup, med, třtinový cukr, datlový cukr, cukr z kokosové palmy, melasa, agávový sirup, rýžový sirup nebo sirup z ječného sladu.

Více se zajímejte o to, co jíte a pijete, a nenechte se podvést.

Zajímáte se o přidané cukry v potravinách, nebo zkrátka kupujete to, co máte rádi?

Tereza Obořilová

DOPORUČUJEME

1 komentář

  1. Pingback: Co vše v našem těle způsobuje přemíra cukru | Království žen

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Facebook